Kulturens

SSR är medlemsorganisation i Kulturens

Kulturens är studieförbundet för, av och med kulturutövare. Kulturens arbetar för att alla ska kunna ta del av och utöva kultur i hela landet och bedriver folkbildningsverksamhet inom sång, musik, dans, teater/drama, filmskapande, bild och form, etc. Kulturens startades av RUM – Riksförbundet Unga Musikanter, Riksförbundet för Folkmusik och Dans, Svenska Folkdansringen, Sveriges Körförbund, Sveriges Orkesterförbund, samt Sveriges Spelmäns Riksförbund år 2010 och är partipolitiskt och religiöst obundet.

Vad är folkbildning?

Folkbildningen ska utveckla demokratin. Folkbildning innebär att en grupp människor träffas frivilligt och lär varandra runt ett utvalt tema, till exempel dans, teater, musik, språk, ekonomi, osv. Med andra ord så sysslar er förening redan med folkbildning! I samarbetet med Kulturens kan ni rapportera verksamhet som sker i föreningen och som innebär ett lärande, oavsett om det sker fysiskt eller på distans. Exempel på verksamhet är planeringsgrupper, kursverksamhet, medlemsträffar, musikrepetition, konserter, föreläsningar, workshops, med mera.

Varför ska min förening samarbeta med Kulturens?

Detta kan din förening få när ni samarbetar med Kulturens:

• Verksamhetsmedel till er verksamhet och särskilda satsningar/projekt
  • Olycksfallsförsäkring som täcker både ledare och deltagare i verksamheten
  • Stöd till att kompetensutveckla ledare
  • Onlineutbildningar för föreningens alla medlemmar
  • Tillgång till nätverk över olika konstarter

Det är alltid kostnadsfritt att samarbeta med Kulturens.

Hur blir min förening samarbetsförening till Kulturens?

Ni behöver ett organisationsnummer, föreningskonto och stadgar. Har föreningen det är det bara att fylla i ansökningsblanketten om att bli samarbetsförening.

Vill du och din förening veta mer? Skicka ett mejl till info@kulturens.se