Ethno

Ethno Sverige är det äldsta och största Ethnolägret och har ägt rum i Dalarna varje sommar sedan 1990. Här samlas nära hundra unga folkmusiker från hela världen för att under åtta dagar byta låtar och adresser, dansa, spela, bada och lära sig mer om människor och musik från alla kontinenter. Lägret bygger på workshops där deltagare lär varandra, med hjälp av erfarna och skickliga konstnärliga mentorer.

Allt hårt och roligt arbete resulterar i två stora konserter, en på den prestigefyllda folkmusikfestivalen Bingsjöstämman, och den stora avslutningskonserten på Rättviksparken.

Deltagare kan sedan bli utvalda att delta i turnén Ethno On The Road i Sverige under hösten.

Sveriges Spelmäns Riksförbund erbjuder, tillsammans med ett medlemsförbund, varje år stipendium för ett antal deltagare från sina medlemsförbund. Det finns cirka 10 platser reserverade. SSR står för halva deltagaravgiften, den andra halvan står medlemsförbundet för. Passa på att skicka spelsugna ungdomar till detta musikaliska äventyr – sista dag för att anmäla stipendiater är 1 maj.

SSR tar emot i första hand en, i mån av plats två deltagare per förbund.

Ethno Sverige arrangeras av Folkmusikens Hus i samarbete med bl a Rättviks kommun, Sveriges Spelmäns Riksförbund, studieförbundet Bilda, Region Gävleborg, Region Dalarna, Songlines, Folk You och Musik i Dalarna.

Ethno har sedan starten fått efterföljare runt om i världen och finns idag på ett 50-tal platser i Europa, Afrika, Asien och Amerika.

För mer information samt anmälan, gå till www.ethno.se

Årets Ethno 2022 går av stapeln 30 juni – 8 juli.