Ethno

Ethno firar 30 år!

Ethno är sannolikt världens äldsta och största internationella folkmusikläger för ungdomar. Det arrangeras sedan trettio år tillbaka i Dalarna, sedan tolv år i Rättvik i månadsskiftet juni-juli. Här samlas nära hundra unga folkmusiker från hela världen för att under åtta dagar byta låtar och adresser, dansa, spela, bada, leka och lära sig mer om människor och musik från alla kontinenter.

Ethno bygger på workshops där deltagarna själva lär och lär ut musik, ibland med hjälp av några av de artistiska ledarna. Ethno har sedan starten fått efterföljare runt om i världen och finns idag på ett 20-tal platser i Europa, Afrika, Asien och Amerika.

Sveriges Spelmäns Riksförbund erbjuder varje år stipendium för ett antal deltagare från sina medlemsförbund. Det finns cirka 10 platser reserverade. SSR står för halva deltagaravgiften, den andra står medlemsförbundet eller deltagaren själv för. Passa på att skicka spelsugna ungdomar till detta musikaliska äventyr – sista dag för att anmäla stipendiater är 15 april 2020. SSR tar emot i första hand en, i mån av plats två deltagare per förbund.

Att deltagarna behåller och vidareutvecklar kontakterna med varandra efter Ethno, samt att de engagerar sig starkt i uppbyggandet av nya Ethno i andra länder, bevisar att Ethno är ett starkt koncept och att en Ethnovecka kan vara en stor och oerhört viktig upplevelse. Ett viktigt bidrag till en bättre värld i en tid när främlingsrädslan växer sig starkare i många länder.

Under Ethno genomförs också flera konserter, bl a på Bingsjöstämman och under Musik vid Siljan i Rättviksparken.

Ethno fyller nästa år 30 år och det firas med festivalen EthnoFest i Rättvik 3-4 juli, direkt efter det vanliga ethnolägret. Två dagar med konserter, workshops och jam med internationella gäster, proffs och amatörer, gamla och nya ethnodeltagare. Allt i Rättviksparken. Du som går på Ethno får stanna två dagar till och vara med på festivalen också om du vill!

Ethno arrangeras av Folkmusikens Hus i samarbete med bl a Rättviks kommun, Sveriges Spelmäns Riksförbund, studieförbundet Bilda, Region Gävleborg, Region Dalarna, Songlines, Folk You och Musik i Dalarna.

För mer information samt anmälan, gå till www.ethno.se