Södermanlands Spelmansförbund

Bli medlem i Södermanlands Spelmansförbund

Sveriges äldsta folkmusikorganisation – med stil och tradition sedan 1925

Södermanlands Spelmansförbund är en ideell förening som i huvudsak är verksam i landskapet Södermanland. Förbundet bedriver olika verksamheter med inriktning på sörmländsk folkmusik.

Södermanlands Spelmansförbund är Sveriges äldsta spelmansorganisation. Det var på midsommardagen 1925 som ett trettiotal sörmländska spelmän beslöt bilda Södermanlands Spelmansförbund.

Exempel på aktiviteter är:

• En tidskrift med namnet ”Sörmlandslåten” ges ut tre gånger per år till medlemmar inom förbundet.
  • I samarbete med Bilda arrangerar förbundet varje sommar ett folkmusikläger för ungdomar i åldrarna 11-18 år på Julita gård.
  • Spelmansförbundet har ett arkiv med en gedigen samling av bilder, noter, ljud, tidningsurklipp med mera. Arkivet står tillgängligt för medlemmar och verksamhet pågår med att digitalisera denna skatt.
  • Spelmansstämmor och -träffar arrangeras årligen samt kursverksamhet.
  • Spelningar hålls på många ställen i landskapet under hela året.

Musikgrupper i Södermanland