Europeisk Festival

Välkommen till Salas första
EUROPEISKA Festival
den 26-28 MAJ 2017
Med traditionsmusik och dans från Spanien, Frankrike, Österrike och Sverige firar vi in våren med workshops och konserter!

Detta händer den 26 MAJ
KONSERT med Valentin Arnold kl 19-20
(med gäst Josefina Paulson)
Alpernas höjder och Västmanlands slätter
förenas här i ett första musikaliskt möte mellan musikerna Valentin Arnold och Josefina Paulson. Valentin spelar ”Cornemuse de Centre” säckpipa och trumman ”Mizhar” och har sin tradition från Österrike där han också är bosatt. Under denna konsert möter han nyckelharpisten Josefina från Västmanland, för att tillsammans med publiken utforkar vilka gemensamma nämnare - eller olikheter, deras traditionsmusik (och egna kompositioner) kan tänkas ha. Följ med på en spännande upptäcksresa!

Detta händer den 27 MAJ
Workshop
(kl 10-12) med Pia Pohjakallio i rytmik med utgångspunkt i flamencos palos, stilar, och compas, takter: Med hjälp av klappar, fötter och resten av kroppen hittar vi en gemensam puls, skapar svängiga fraser, bygger egna rytmer och får med oss en kort rytmisk trudilutt att ta med hem! Du får också prova på att klappa en för flamencon typisk 12-takt och ställa alla frågor du kan tänkas ha om flamenco.

Workshop
(kl 13.30 - 15.30) med Gaïa Homan och Mael Lhopiteau. Prova på några av de olika folkdanserna från ”Breton/ Brittany” och få en inblick i de geografiska skillnaderna mellan dessa. Med dans, musik och sång blir du bekant med denna tradition!

Workshop
(kl 16-18) i låtspel med Valentin Arnold. Bekanta dig med en dansrepertoar från Alperna - Wickler, Schleunige, Boarische & Co. Valentin spelar ”Cornemuse de Centre” säckpipa och trumman ”Mizhar” och alla instrument är välkomna på workshopen!

KONSERT med Mael Lhopiteau kl 19-20
Upplev musiken i rummet på ett nytt sätt!
Ta med ett underlag och lägg dig ner att njuta vackra harptoner som du vill. Stolar finns i salen, men rum kommer att göras för den som vill njuta musiken i horisontellt läge. Kom utvilad och fyll här på med energi när Mael tar oss med på en resa i traditionsmusik från olika delar av Europa.

Detta händer den 28 MAJ
Drop in - kom och bygg din egen flöjt /pipa. Du får hjälp av de två folkmusikerna Fredrik Bengtsson och Jonas Åkerlund.
Material, verktyg och instruktioner får ni på plats!

Passar alla barn i åldrarna 5 - 100 år! (och du får gärna ta med din mormor, farmor, farfar eller morfar som hjälp!)
Fri entré, material och verkstad!

europeiskfestivalweb