nya medarbetare

Zornmärkesuppspelningar på Gotland

Zornmärkesuppspelningar 2017
2017 års centrala Zornmärkesuppspelning hålls på Hemse Folkhögskola på Gotland den 27 juni – 1 juli och arrangeras i samarbete mellan Zornmärkesnämnden inom Svenska Folkdansringen och Gotlands Spelmansförbund.
Anmälningsperioden är öppen 15 januari - 15 april 2017.

Så blir man riksspelman
Uppspelningar för Zornmärket arrangeras årligen av Zornmärkesnämnden i Svenska Folkdansringen. Det görs i samarbete med ett lokalt spelmansförbund eller liknande organisation.
Till dessa uppspelningar har varje spelman, minst 16 år gammal, rätt att anmäla sig. Uppspelningarna går till så att spelmannen spelar tre till fyra låtar inför en jury som avgör om spelningen har sådan kvalité att den leder till ett diplom, ett bronsmärke eller ett silvermärke.
Juryn består av högt kvalificerade musikmänniskor, själva spelmän och mycket väl bevandrade i folkmusikens traditioner och uttrycksformer. De bedömer den uppspelandes prestation från olika folkmusikaliska utgångspunkter och lämnar sedan ett utlåtande som kan innebära en utmärkelse. Den främsta av dessa är att spelmannen kvalificerar sig för Zornmärket i silver och därmed kan kalla sig riksspelman.
Under de senaste åren har ca 90 spelmän årligen prövat sina vingar, av dem har omkring 10 meriterat sig för silvermärket. De allra flesta efter flera försök
Sedan 1933 har ca 800 manliga och kvinnliga spelmän erövrat Zornmärket i silver och således blivit riksspelmän.

Anmälning för uppspelning

Preparandkurs inför Zornmärkesuppspelningarna 2017
Funderar du på att spela upp för Zornmärket i sommar?
Under våren kommer Markus Svensson hålla en kurs med syfte att hjälpa spelmän inför uppspelningarna.
Kursen innehåller samtal kring tradition och Zornmärkesjuryns kriterier samt möjlighet att testa sina låtar inför andra kursdeltagare. Vi tar upp metoder att hantera sin nervositet och att öva smart på sitt instrument.
Ni får träna på att spela inför varandra i samma rum som de ”riktiga” uppspelningarna går av stapeln.
Markus är själv riksspelman sedan 1992, och har egen erfarenhet av att såväl sitta i som att spela inför en jury. Markus arbetar både som pedagog på musiklinjen på Folkhögskolan i Hemse och som frilansande musiker.
Kursen pågår under 5 tillfällen under våren med start torsdagen den 9 mars klockan 18:30.
Följande kurstillfällen bestäms vid kursstart.
Plats: Folkhögskolan i Hemse
Kostnad: 1000 kr per deltagare